Live shopping, live betting med mer: Holder du deg oppdatert på live underholdning?

I dagens moderne tidsalder beveger verden seg fort, med nye trender som kommer og går før man i det hele tatt får det med seg. En trend som dog har vokst seg større og større de siste årene, og ikke virker å dabbe av med det første, er fokuset på live underholdning. Live streaming – eller enkelt direktestrømming – har lenge vært et tilgjengelig fenomen, men i det siste virker det som flere bedrifter har fått opp øynene for fordelene det bringer.

Dersom du ikke har fått det med deg enda eller ikke har tenkt over det, er det ingen grunn til bekymring. Her ser vi nærmere på noen av kategoriene av live underholdning som er verdt å sjekke ut og hva konseptet innebærer i dag.

Live betting og -casino

En kategori hvor live-aspektet har vært et viktig element over lengre tid er innenfor betting. Mange nordmenn liker å plassere innsatser på sportsbegivenheter eller casinospill, og med live betting blir underholdningen enda mer levende. Dette innebærer enkelt at man plasserer innsatser i det et arrangement pågår, istedenfor i forkant av kampen. Slik kan man se hvordan kampen utvikler seg og plassere mer detaljerte spill i sanntid. Dette resulterer også ofte i økte odds, da man har kortere tid på seg til å se om utfallet stemmer eller ikke.

Live betting på sport kombineres vanligvis med at man streamer en sportsbegivenhet live. Uansett om man ser på en stor fotballkamp på TV eller har funnet en privat streaming for et mindre kjent arrangement, følger man med på hva som skjer samtidig som man plasserer noen innsatser.

Live casinospill, som har blitt ekstremt populære de siste årene, fungerer også på en lignende måte. Man streamer da et spill i sanntid, hvor man møter en ekte vert istedenfor et maskingenerert spilloppsett. Man kan kommunisere med verten og gjerne også andre spillere, og se hvordan kortene deles ut, hjulet spinnes eller lignende i sanntid. En moderne form for underholdning for voksne som liker å plassere pengespill.

Live streaming av TV-serier

Det er ikke lenger bare sportsarrangementer som kan streames live. En nyere trend har nemlig blitt å streame også andre former for TV-underholdning live, istedenfor at alt er spilt inn på forhånd og klippet klart. Vi kjenner selvfølgelig allerede til dette fra TV-konkurranser som Idol, Eurovision og lignende som ofte sendes live. Det som dog er nytt, er at streamingtjenester har begynt å få øynene opp for dette.

Et eksempel på dette er den store strømmetjenesten Netflix som i det siste har startet sine direktesendinger. Først ble Chris Rock sin nye standup spilt live den 4. mars, og deretter kom direktesendingen av årets Live is Blind-gjenforening. Sistnevnte gikk dessverre ikke helt etter planen grunnet tekniske problemer, og ble utsatt med mange timer før sendingen faktisk ble tilgjengelig for seere på Netflix. Idéen var likevel der og kommer til å bli utviklet videre for en kombinasjon av innspilte og direktesendte sendinger fra strømmetjenesten.

Dersom disse livesendingene slår an, kan det forventes at flere andre strømmetjenester lanserer lignende kampanjer. Trenden går mot rask underholdning tilgjengelig med en gang, og det er derfor naturlig at direktesendinger blir mer ettertraktet enn sendinger som sendes mange måneder etter innspilling.

Live shopping med influensere

En annen nyere trend innen live underholdning er såkalt «live shopping». Butikker har i mange år invitert kunder til shoppekvelder med gode rabatter og eksklusive tilbud, men dette har i fortiden krevd at man drar på en shoppingtur og møter opp hos den spesifikke butikken. Men dette er ikke lenger tilfelle, takket være sosiale medier og direktesendinger. Dette gjør at bedrifter nå kan nå ut til et mye større publikum og for å sikre dette, ansettes ofte såkalte influensere til disse shoppingene.

Konseptet er enkelt det at man åpner nettsiden eller sosiale medier-kanalen til en bedrift på et satt tidspunkt og slik kan se live shopping-arrangementet. Her kan for eksempel modeller prøve og vise fram ulike klær eller produkter for å inspirere de som ser på. Liker du det du ser, er det bare til å legge produktet til i handlekurven din. Og som en ekstra takk for at du ser på, gis ofte gode rabatter og/eller ekstra gaver ved kjøpet.

Målet med live shopping er å gi forbrukere en oppslukende og interaktiv opplevelse, slik at de blant annet kan stille spørsmål og kjøpe produkter under direktesendingen. Denne moderne og personlige tilnærmingen virker å bli mer og mer populær, og er noe vi forventer å se enda mer av i nær fremtid.

Fremtiden til live underholdning

Mye har skjedd innen live underholdning de siste årene. Dette kan man selvsagt takke teknologiske fremskritt for, men det er også verdt å merke at mye har blomstret opp fra innovative løsninger fra pandemien. Mange arrangementer som tidligere ble arrangert i person måtte da flyttes online, og dette inspirerte mange bedrifter til å tenke nytt og skape moderne løsninger også etter pandemien. Med så store fremskritt i løpet av få år, gjenstår det å se hvordan det utvikler seg videre i fremtiden.

Ettersom fokuset virker å være på rask underholdning tilgjengelig med en gang, via den enheten man ønsker, er live underholdning som eksemplene beskrevet ovenfor en perfekt løsning. Man får her ta del i noe i sanntid og kommunisere med andre eller se hvordan noe utvikler seg direkte i det det skjer. Alle som ønsker kan starte sin egen direktesending via sosiale medier som Instagram og Facebook, og etter hvert som det blir mer vanlig, vil også teknologien forbedres ytterligere.

Det gjelder å holde seg oppdatert og få med seg hva som skjer, når det skjer. Man kan selvsagt ikke få med seg alle trender, men ved å følge bedrifter, klubber eller lignende som man selv er interessert i, kan man forhåpentligvis holde seg oppdatert på det viktigste for sine egne interesser. Følg dem på sosiale medier, meld deg på nyhetsbrev osv. Slik kan man sikre at man ikke går glipp av eksklusive tilbud og arrangementer med mer.